LA MIRADA DEL PASSAT (cartell)

Praxis continua amb el cicle de cinema-documental La Mirada del Passat. Aquest mes amb la pel·lícula de 1971 Vente a Alemania, Pepe.

Des de la guerra civil el bàndol nacional va estar interessat a fer servir el cinema com una arma més per tal de penetrar ideològicament en el si de la societat.
El Movimiento Nacional va utilitzar aquest mitjà com una eina per a l’adoctrinament i la formació d’una nova consciència d’identitat nacional, reproduïnt, en aquest mitjà, l’exemple perfecte de “lo español”. Per això, es va mantenir l’afany de perfilar un gènere de producció capaç de recórrer triomfalment “las sendas de la verdad española, cruda, recia, viril y cristiana”. Es va crear i va promocionar un cinema de la raça, marcant els seus “rasgos culturales y temperamentales”.
Una pel·lícula, aparentment inofensiva com és Vente a Alemania, Pepe, és no obstant això, un producte genuí del franquisme en la seva versió més mediocre, i una manera de fer cinema que recolza en la realitat per desvirtuar-la fins al punt de semblar gairebé ciència ficció. La distorsió de la realitat que presenta la  pel·lícula, és un exemple a l’àmbit del cinema, d’aquells elements ideològics que eren projectats des de les diferents esferes de la dictadura. Elements ideològics i mordasses morals de llarg abast que es van transmetre a la societat espanyola per diversos canals i que han perdurat més enllà del canvi polític.

Desprès de veure la pel·lícula, farem un fòrum per a explicar els trets característics del cinema franquista: censura, transmissió de valors morals, creació de mites, rols de home i dona, el cinema alternatiu,  etc.. Així com els temes concret que tracta la pel·lícula; la immigració espanyola dels anys seixanta i la modernitat.

DIJOUS, 16 DE FEBRER DEL 2012 – 19:30H

BAR-LLIBRERIA ROXANNE, C/MARTÍNEZ DE LA ROSA, 27 (BARCELONA).